Wednesday, April 17, 2013

Tips Lepas Break Off (Putus Cinta)

Putuih cinta? Pa dia, jiwang punya cita. Ok2, senang kata 'clash' la eh. Hurm, sakit memang la hati sakit. So hurt bukan? Kalau kita tak sayang kt seseorang, putus pun tak rasa apa. Mustahil kalau da in relationship, tiada feeling. Tapi, 98% pasangan tgh bercinta mmg syg pasangan masing, lagi2 perempuan (kan!). Well, aku pernah, I FELT HURT! Now da okay dah. Serba sedikit aku nak share.

1. Menangis, wajib!
Lepas je clash, kebanyakan memang memangis la. beza cuma tunjuk atau tak je dpn si dia. Well, aku dulu bila nak clash tu, terus belah apa pun alasan kalau nak putus tu, putus je la kan. Tp, smpai rumah, menangis babe! Ok, malam tu jugak, menangis, keluarkan semuanya, hingus semua terpercik. Haha, lawak la pula.

2. Menangis, lagi??
Yes, wajib. If korang tahan, lagi lama feeling tu. Menangis jer, walau korang rasa korang akan berada dlm keadaan mcm tu setahun, 2 thn, or forever ever, itu biasa! Kita akn terfikir waktu tu, sampai bila aku nak hurt, mesti bertahun, huaaa! Rileks, itu hanya perasaan. Okay, continue nangis yeah?

3. Jumpa kawan baik!
Bestfriend, a.k.a bff korang lam make sure yg boleh dipercayai. Hurm, tk kisah bpe org. Dulu, aku jumpa ramai juga, laki, pompuan sbb aku ramai kwn2. Ada yg bg nasihat sampai menangis sekali, ada yg dengar je, ada yg peluk, ada yg marah! Ada yg kata, "Anna, kau nangis kau pompuan BODOH" , "Anna, jgn jadi bodoh utk lelaki tu!". Pergh, terdiam aku. Sampai ada kwn aku tknk lyn feeling aku, pergh kesian. tapi aku tahu, diorang nk yg terbaik. So, nasihat kwn2, yg lembut, yg kasaq semua sama. Semua bg pro n cons.

4. Enjoy your single life!
Dah single, nak keluar dgn sesiapa pun bebas. Nak 'date' pun sgtlah tak salah. Yer, walau hati masih pd si'dia', fikiran melayang kt dia jer, tapi enjoy je sbb u got ur own life too darling! Elakkan bersendirian. Dah jumpa kwn2 tu, bila blk rumah mesti sedih lg kan? Normal!. So, nangis je la hahaha.

5. Show what you've got.
Apa2 kelebihan korang ada, expresskan now! Contoh, menyanyi, menari ha pergi la enjoy. Nak extreme lg, daki bukit, sky diving, sea diving, bungee jumping or whatever yg mencabar. Tgh2 hati hancur ni biasa mmg stress. Nak tahu, tgh stress ni la apa2 yg korang buat korang akan buat lebih dr batasan tau. Cari apa kelebihan korang, teruskan! Lagi2 yg melibatkan potensi diri. Chaiyokk!

6. Be "a new me"
Igt time 'couple' dulu, pergh selera makan tak igt. Kebanyakan pasangan akan makan sama2. Well, kalau cerita aku, dulu berat 58 or 59 kg. Dia ttp kata, " I suka tgk u mkn" , " U gemuk pun I terima seadanya". Apa lg, selera naik la lg2 dpt makanan sedap takkan nk tolak kan? Now, apa puntkde.
So, bg2 siapa yg tk puas hati about ur 'figure', ni masanya. Gunakan hati korang yg tgh sedih, sakit n stress tu, diet seeloknya. Do workout, do fitness. Sesiapa yg kurus tu pula, hurm makan la apa2 yg korang suka, Tips utk org kurus, aku takde.

7. Change your style.
Tak kira la, dulu u guys lawa ke tak masa dgn sidia, tapi kalau nak tukar style tukar kepada yg better. Drpada tak berfesyen jd berfesyen, dah berfesyen jd vogue and sebagainya. Dulu aku, fashion sama je, tp lose weight a bit. It makes me more confident, yeah! Tukar fesyen jgn mcm 'budak2 baru nak up' okay or jgn la style like a 'slut', a 'skank' or a prostitute. Kalau baju mahal2 tp still look 'trashy'

8. Tingkatkan prestasi.
If u are student, ni masa berubah be better. Gunakan stress n hurt tu sbg kunci kekuatan. Now, dgn ketiadaan si dia, korang boleh bg 110% commitment on ur studies as well as other activities in campus. Join mcm2 ckub yg korang minat. Be active participants and tunjuk apa kelebihan korang. If korang dah kerja, concept sama, tunjukkan apa yg korang boleh bg kat company, be somone yg org boleh bg kepercayaan, respect. Tp, pengalaman aku hanya setakan studies je la sbb student lg kan :P

9. Doa pada Nya
Jangan putus doa. Hanya Di tahu segala hikmah ats apa yg berlaku pad kita. Segala masalah, tak kira la putus cinta sekalipun, dgn berdoalah cara kita dpt dekatkan diri kita pd-Nya dan membuatkan jiwa lebih tenang. Apa yg kita nak ketenangan. Fikir positive, walau hati masih terluka.

Tu serba sedikit aku boleh share, berdasarkan pengalaman sendiri. Dulu, seminggu aku merana, tgk makanan pun tak lalu. Tangisan tu jadi kawan baik aku. Fikir benda yg sama berulang-ulang, air mata mmg takkan kering, jatuh kat pipi aku yg tembam ni ha. Sampai aku nak buat benda yg bahayakan diri, contoh aku taknak makan sbb nak msk hospital. Sebab? Kalau aku masuk wad, dia mesti melawat aku yg dah nazak ni kan? Lagi satu, masa tu aku nak sgt hilang ingatan supaya bila aku sedat aku tak kenal siapa dia.

          Lepas tu, sebulan aku ok sikit tapi masih teringat kat dia. nak tgk gmbr dia pun tak sanggup, nak dgr lagu2 cinta pun da tak boleh dah sebab sedih sgt huaa.Now, dah lebih 2 bulan, Alhamdulillah tuhan tarik rasa perit dan rasa sedih. Bukan reka cerita tapi aku boleh kata completely happy dgn life sekarang.
        
          Masih teringat dkt dia, ingat tu mmg ingat tapi aku ada kekuatan nak tgk gambar dia. Walau dia dah ada new gf, Allah bagi aku kekuatan supaya selalu doakan kebahagiaan dia. Aku rasa happy bila dia ada hidup baru, and tak tahu kenapa excited sgt nk tgk dia depan bila dia bersanding nanti. Itu kekuatan aku sekarang.



No comments: